Slaap Nieuws
februari 21,
’s Morgens een blik in de spiegel en de chaos openbaart zich in al zijn wrede pracht: het haar ligt wild op het hoofd. Maar dat hoeft niet het geval te zijn. Met een slaapkap bescherm je je haar niet alleen tegen te wild ruches, je beschermt het ook tegen andere invloeden. Hier zijn drie redenen die spreken voor een capuchon ’s nachts.

De slaapkap bestaat al sinds de middeleeuwen. In die tijd werd het hoofddeksel echter niet alleen gedragen om te slapen. Zelfs overdag werd het als fatsoenlijk beschouwd voor getrouwde vrouwen om hun haar te bedekken. – in tegenstelling tot ongehuwde mensen, die hun haar onbedekt lieten. Vandaar de uitdrukking “kom onder de motorkap” voor huwelijken.
In de moderne tijd verdween de kap steeds meer uit het publieke oog en werd hij steeds vaker alleen tijdens de slaap gebruikt. En dat is niet voor niets. Ook toen moesten vrouwen ’s ochtends worstelen met hun haar.. De argumenten voor een kap om te slapen zijn dus al eeuwen oud!
3 redenen voor een slaapmuts
1. Een slaapmuts beschermt het haar tegen uitdroging
Mensen verliezen ’s nachts tot driekwart liter water door zweten en uitademen. En ons haar geeft ook vocht af. Dit is merkbaar in de ochtend. Ons haar steekt af van het hoofd en is soms zelfs elektrisch geladen. De juiste slaapmuts houdt het vocht in je haar.
Trouwens, daarom moet je na het wakker worden een glas water drinken.
2. Een kap beschermt tegen gespleten haarpunten
Ja, dat klopt, en om verschillende redenen. Aan de ene kant lig je niet constant op je haar, aan de andere kant ligt de Laat je haar ’s nachts niet wild worden, maar worden in toom gehouden door de kap. En door het verkregen vocht blijft je haar elastisch.
3. Een capuchon verwarmt
De optimale slaaptemperatuur in de slaapkamer moet tussen de 16 en 19 graden liggen. Dat kan een beetje fris zijn rond de neus. Tenminste als ze niet onder het dekbed ligt. Om het hoofd lekker warm te houden is een capuchon geschikt. Ons haar werkt als thermische isolatie. Ze houden de lichaamswarmte uitstralend van het hoofd onder de motorkap.