4 redenen waarom je zou moeten lezen voor het slapengaan


Gezonde slaap
29 november 2022

Of het nu een misdaad, fantasie of roman is, een boek lezen voor het slapengaan is altijd een goede gewoonte. Het biedt niet alleen een snelle ontsnapping aan de zorgen van het dagelijks leven, maar het kan je ook helpen ontspannen en beter slapen. Hier zijn vier redenen waarom je vaker een boek zou moeten pakken voor het slapengaan.

Vrouw leest
Lezen laat de geest tot rust komen. Beeld: Unsplash

Als je er geen gewoonte van hebt gemaakt om ’s avonds te lezen, is dit de beste tijd. We leggen uit waarom.

3 redenen waarom je zou moeten lezen voor het slapengaan

1. Lezen vermindert stress

Iedereen die op basis van Stress neigt naar een rusteloze slaap, gooit en draait ’s nachts eindeloos en heeft problemen met uitschakelen, het zou kunnen helpen om te lezen. Dat komt omdat het lezen van een goed boek ons afleidt van de dagelijkse stress en de zorgen die tot spanning leiden. Dit effect is nu ook bewezen in een studie van de Universiteit van Sussex. Onderzoekers verhoogden het stressniveau bij sommige deelnemers en verlaagden het vervolgens weer door te lezen, naar muziek te luisteren, thee te drinken of te gaan wandelen. Hieruit bleek dat Lezen (68%) presteerde het best. Het duurde gewoon 6 minutentotdat het stressniveau van de deelnemers werd verlaagd.

De onderzoekers gaan ervan uit dat de Concentratie tijdens het lezen, helpt om de hersenen af te leiden van angstige en stressvolle gedachten, die op hun beurt Vermindert hartslag en stressgerelateerde spierspanning.

2. Lezen verbetert de slaapkwaliteit

De schermen van elektronische apparaten zoals mobiele telefoons, laptops, tablets of televisies produceren fel licht wanneer ze in bedrijf zijn. Deze verlichting remt echter de Melatonine productie en brengt de circadiaans ritme. De circadiaans ritme regelt ons natuurlijke slaap-waakritme en zorgt ervoor dat we ons overdag wakker voelen en ’s nachts slaperig. Als je nu vlak voor het slapengaan naar een scherm kijkt, je natuurlijke melatonine boost neemt af en je vindt het leuk moeilijker om in slaap te vallen. Bovendien kunnen elektronische apparaten stimulerend effect, wat ook leidt tot Slaapproblemen kan leiden. Als u echter een gedrukt boek leest voordat u gaat slapen, kunt u op natuurlijke wijze stress verminderen en uw lichaam langzaam voorbereiden op de slaap.

Ook interessant: 4 redenen waarom je niet voor de tv in slaap moet vallen

3. Lezen kan je hersenkracht vergroten

Lezen kan je niet alleen onderdompelen in andere werelden, het helpt ook om het algemene te verbeteren. Verbetering van de hersenfunctie En dat Versterk het geheugen. Een studie uit 2013 wees uit dat lezen de afname van het geheugen en het denkvermogen kan vertragen naarmate je ouder wordt. Mensen die op latere leeftijd lezen, hebben een 32 procent lager percentage afnemende mentale vermogens.

4. Lezen bevordert creativiteit en logisch denken

Lezen helpt niet alleen om uit te schakelen en in slaap te vallen, boeken verbreden ook de horizon en bevorderen creativiteit, verbeeldingskracht en logisch denken. Door in vreemde werelden te duiken, word je aangemoedigd om verschillende scenario’s, de protagonisten en hun wereld voor te stellen. Deze activiteiten stimuleren de delen van de hersenen die met verbeelding te maken hebben. Verbeelding bevordert op zijn beurt creativiteit en innovatief denken.

Wil je meer weten over slaap? Volg ons dan op Instagram, Facebook en Pinterest.

Recent Posts