Slaapstoornissen: oorzaken en hulp


Slaapproblemen
januari 19, 2023

Slaapstoornissen zijn al lang een wijdverspreide ziekte. Ondertussen worstelen de meeste mensen in Duitsland minstens één keer in hun leven met slaap. Wat zijn de onderliggende oorzaken van slaapstoornissen? En hoe kom je er vanaf als je er eenmaal last van hebt? Ons artikel verduidelijkt deze vragen.

Jonge vrouw zit in bed en lijdt aan slaapstoornissen.
Slaapstoornissen kunnen veel verschillende oorzaken hebben. Afbeelding iStock/amenic181

Het gezondheidsrapport van het DAK over slaapstoornissen uit 2017 is inmiddels ruim vijf jaar oud, maar het is nog steeds de laatste, uitgebreide studie over de aard van de slaap van Duitse werknemers. Daarin werden alle leden van de zorgverzekeraar gevraagd naar hun slaapsituatie.

En het ziet er niet goed uit. 80 procent van de respondenten gaf aan minstens één keer last te hebben gehad van slaapstoornissen. Als dit wordt geëxtrapoleerd naar de bevolking, ca. 34 miljoen mensen in Duitsland worstelen met slaapproblemen. Elke tiende werknemer lijdt zelfs aan een ernstige slaapstoornis – de zogenaamde slapeloosheid.

Wat is het circadiane ritme?

Ons hele leven wordt bepaald door ons slaap-waakritme. De zogenaamde Circadiaans ritme reguleert wanneer we wakker worden en wanneer we moe worden. Belangrijke spelers voor dit ritme zijn het slaaphormoon melatonine, het feelgoodhormoon serotonine en het stresshormoon cortisol.

Als het circadiane ritme verstoord is en we het moeilijk vinden om ’s avonds in slaap te vallen of ’s ochtends wakker te worden, wordt dit slaapstoornissen genoemd. Slaapstoornissen kunnen tal van oorzaken hebben, die we hieronder in meer detail zullen bespreken. Daarvoor moet het echter worden opgehelderd wanneer slaapproblemen uitgroeien tot volledige slapeloosheid.

Slaapstoornissen en verschillen met slapeloosheid

Op zichzelf zijn slaapstoornissen eigenlijk niet ongewoon en niets om je zorgen over te maken. We hebben allemaal wel eens slecht geslapen – of het nu door verkeerd voedsel, alcohol of een vreemde omgeving is. Wat ongebruikelijk is, is de frequentie van slaapproblemen waar de meeste mensen tegenwoordig mee worstelen.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie stadia van slaapstoornissen. De milde en matige slaapstoornis en de ernstige slaapstoornis (slapeloosheid). Terwijl de eerste twee vormen nog steeds met Huismiddeltjes of eraan wennen kan worden behandeld, vaak alleen een radicale verandering in het leven en medicatie helpt bij slapeloosheid. Slapeloosheid is wanneer de slaapstoornissen minstens drie nachten per week optreden gedurende een periode van een maand.

Wat zijn de oorzaken van slaapstoornissen?

Slecht slapen kan ongelooflijk veel oorzaken hebben. Van slecht of te veel voedsel tot ziektes en bijwerkingen van medicijnen. Daarom moet hier een onderscheid worden gemaakt tussen twee triggerende velden van slaapproblemen.: De externe triggers en de fysieke triggers.

Externe oorzaken van slaapstoornissen

In tegenstelling tot de fysieke oorzaken, veroorzaken externe triggers in de overgrote meerderheid van de gevallen alleen slechte slaap op korte termijn. De slaapstoornissen zijn meestal gemakkelijk of matig hooguit en kan worden opgelost met huismiddeltjes of een eenvoudige verandering van gewoonten. Externe oorzaken van slechte slaap zijn onder meer:

  • Slechte slaapomstandigheden: Een dekbed of slaapkamer die te warm is, een lawaaierige omgeving of een te hoge of te lage luchtvochtigheid. Al deze dingen kunnen de slaap ernstig verstoren. Zorg altijd voor de optimale slaaptemperatuur in de slaapkamer. Dit is tussen de 16 en 19 graden. Bij een hogere temperatuur zweten we te veel tijdens de slaap, wat onze slaap verslechtert. Daaronder bevriezen we meestal en neemt het risico op schimmel in de slaapkamer toe. Probeer in een rumoerige omgeving – bijvoorbeeld via een snelweg – de slaapkamer zoveel mogelijk te isoleren en slaap indien nodig met oordoppen.
  • Het verkeerde eten: Wie ’s avonds heel vettig of heel energiek eet, heeft achteraf vaak last van slaapstoornissen. Hamburgers, friet en pizza in de avond kunnen leiden tot brandend maagzuur, een opgeblazen gevoel of zelfs misselijkheid en slaap gevoelig verstoren. ’s Avonds kun je daarom beter vertrouwen op licht voedsel. Havermout, aardappelen en noten zijn het ideale dieet voor een goede nachtrust. Naast voedsel dat de maag verstopt, zijn er ook voedingsmiddelen die de slaap verstoren door hun ingrediënten. Gember en chili bevatten veel capsaïcine, wat de stofwisseling stimuleert en de spijsvertering stimuleert. Beide zijn een belemmering als je wilt slapen. Evenzo kan zoethout de slaap verstoren. Ons artikel “Problemen met in slaap vallen: vermijd deze 9 voedingsmiddelen” somt andere traktaties op die ’s avonds problematisch zijn.
  • Alcohol: Geen ontkenning – zelfs kleine hoeveelheden alcohol verstoren de slaap aanzienlijk. De alcohol laat je vaak sneller in slaap vallen, maar slaapt de hele nacht niet door. Daarnaast is slapen onder invloed van alcohol veel oppervlakkiger. De rustgevende diepe slaap is te kort en de REM-fase vindt nauwelijks plaats. Bovendien ontspant alcohol de spieren, waardoor de tong vaak tijdens het slapen in de keel glijdt. Je begint te snurken – zelfs als je niet gevoelig bent voor snurken.
  • Cafeïne en nicotine: Bij cafeïne is het effect duidelijk. Immers, in de meeste gevallen wordt de stof juist ingenomen vanwege het wekeffect. ’s Avonds kan dit effect echter ongewenst zijn. Daarom moet u niet minstens drie uur voor het slapengaan cafeïnehoudende dranken drinken. Bij nicotine is het het ontwenningseffect dat ervoor zorgt dat zware rokers ’s nachts wakker worden of moeite hebben om in slaap te vallen.
  • Invloed van licht: Als het te licht is in de slaapkamer, hebben veel mensen last van slaapstoornissen. Licht voorkomt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Vooral mensen in de stad hebben vaak last van slaapproblemen door te veel licht. Zelfs een bijzonder heldere volle maan kan de slaap verstoren. Speciale verduisteringsgordijnen of rolgordijnen kunnen helpen. Meer over dit onderwerp lees je in ons artikel: “Sneller in slaap vallen: 3 tips voor meer duisternis in de slaapkamer”.
  • Elektronische apparaten: Over licht gesproken – zelfs het licht van laptops, tablets en smartphones is voldoende om de melatonineproductie te verstoren. Daarnaast is er vaak een storend effect bij deze apparaten. Want of het nu gaat om een spannende serie, een verhitte discussie op een sociaal netwerk of muziek die te snel gaat, dit alles houdt ons uit de slaap. De juiste muziek kan gunstig zijn voor de slaap. Welke muziek dit is, vertellen we je in ons artikel: “Muziek om in slaap te vallen: rustgevend of schadelijk?”

Lichamelijke oorzaken van slaapproblemen

Helaas is de lijst met ziekten en kwalen die slaapstoornissen veroorzaken eindeloos. Om deze reden, veel ziekten onder één generieke term en het wordt slechts sporadisch behandeld met specifieke ziekten.

  • Gewricht: Of het nu gaat om jicht, reuma of artrose – veel gewrichtsaandoeningen veroorzaken pijn die zelfs ’s nachts niet stopt. Dan is in slaap vallen en in slaap blijven moeilijk. In de meeste gevallen kan alleen een bezoek aan de huisarts en de juiste medicatie helpen.
  • Gastro-intestinale ziekten: Deze omvatten bijvoorbeeld gastritis, de ziekte van Crohn, prikkelbare maag of prikkelbare darm. Ze zorgen er allemaal voor dat patiënten ’s nachts niet kunnen slapen. Deels omdat ze simpelweg pijn veroorzaken, maar ook omdat ze een sterkere drang om te plassen veroorzaken, waardoor patiënten ’s nachts (vaak zelfs meerdere keren) wakker worden en naar het toilet moeten.
  • Parasomnieën: Parasomnieën zijn complexe gedragsafwijkingen die optreden tijdens de slaap-waakovergang of tijdens de slaap. Deze omvatten slaapwandelen, nachtangsten, REM-slaapgedragsstoornis, tandenknarsen (bruxisme), slaapverlamming (slaapverlamming), praten tijdens de slaap (somniloquia), slaaptrekkingen en terugkerende nachtmerries. Behandeling voor parasomnie verbetert bijna altijd de slaap en zorgt ervoor dat de slaapstoornissen verdwijnen.
  • Rusteloze benen Syndroom: Bij rusteloze benen syndroom, patiënten lijden aan tintelingen, brandende benen en een sterke drang om te bewegen tijdens het in slaap vallen. Meestal verschijnt de ziekte voor het eerst rond de leeftijd van 30 jaar. RLS kan verschillende oorzaken hebben. Als deze worden behandeld, verdwijnen slaapstoornissen meestal.
  • Slaapapneu: Als mensen heel zwaar snurken en zelfs last hebben van (vaak minutenlange) ademonderbrekingen, spreekt men van (obstructieve) slaapapneu. Slaapapneu moet snel worden behandeld, omdat hethet kan vele andere ziekten veroorzaken, zoals hart- en vaatziekten, diabetes en depressie. In de meeste gevallen kan de ziekte alleen worden tegengegaan door een zogenaamd CPAP-masker of -operatie. Veel slaapapneupatiënten hebben echter ernstig overgewicht (obesitas). Als gevolg hiervan vernauwt het vetweefsel in de keel – snurken treedt op. Door gewicht te verminderen, zou de ziekte hoogstwaarschijnlijk verdwijnen.
  • GeestesziekteVeel psychische aandoeningen zoals depressie of borderline kunnen slaapproblemen veroorzaken. Medicatie kan dan helpen. Helaas veroorzaken veel antidepressiva zelf slaapstoornissen, wat kan leiden tot een rampzalige cyclus.
  • Nocturia: De nachtelijke drang om te plassen komt vooral voor op oudere leeftijd. De reden hiervoor kan hartfalen, slaapapneu of, bij mannen, prostaatvergroting zijn. Ook hier moet de kwaal behandeld worden zodat ook de slaapproblemen verdwijnen. Alle redenen voor nachtelijk urineren zijn te vinden in ons artikel over nocturie.
  • Hyperthyreoïdie: In deze toestand produceert de schildklier te veel hormonen, waardoor veel lichaamsfuncties op volle snelheid draaien, waaronder het hart en de bloeddruk. Dit kan leiden tot zwaar zweten ’s nachts. U kunt meer te weten komen over deze aandoening in ons artikel: “Waarom veroorzaakt hyperthyreoïdie vermoeidheid?” Daar leggen we ook uit wat hulp betekent.

Tips en huismiddeltjes voor milde en gemiddelde slaapstoornissen

Milde en matige slaapstoornissen kunnen vaak worden geëlimineerd met huismiddeltjes of verschillende tips.

  • Lavendel: Of het nu als thee, olie of voor oraal gebruik is – lavendel heeft onder andere een kalmerende en ontspannende werking door zijn geur. Thee of tabletten moeten meerdere keren per dag gedurende één tot twee weken worden ingenomen, zodat de plant zijn effect ontvouwt. Lees ons artikel “Lavendel voor slaapstoornissen: hoe de plant helpt” voor meer informatie.
  • Valeriaan: Andere plant, zelfde effect. Valeriaan ontspant ook en veroorzaakt gevoelens van rusteloosheid. Valeriaan is ook verkrijgbaar in verschillende doseringsvormen en moet gedurende enkele weken worden ingenomen, zodat het zijn effect kan ontvouwen. Ons artikel “Valeriaan voor kalmeren: hoe goed werkt de plant?” legt uit waarom en hoe de bloem in ons lichaam werkt.
  • Goede slaaphygiëne: Slaaphygiëne bestaat uit vele kleine rituelen in de avondroutine en varieert van het juiste diner tot de beste slaapomgeving en kamertemperatuur tot actieve ontspanningsoefeningen, zoals yoga of meditatie, om het lichaam te ontspannen. In feite kunnen de meeste milde slaapstoornissen worden geëlimineerd met gezonde slaaphygiëne. Alle punten en stappen zijn te vinden in ons artikel over slaaphygiëne.
  • Thee drinken: In feite zijn er enkele soorten thee die je kunnen helpen in slaap te vallen. En het ontspannen drinken (liefst met een goed boek) van de thee zal ook gegarandeerd zijn effect ontvouwen. Theeën die je helpen in slaap te vallen zijn kamille, hop en rooibos. In ons artikel “Deze 6 soorten theeën helpen je in slaap te vallen” vind je nog meer theeën die je zullen helpen in slaap te vallen.
  • Bepaalde voedingsmiddelen: Dadels, amandelen en bananen – er zijn tal van voedingsmiddelen die je zullen helpen in slaap te vallen. Mits je er niet te veel van eet en dan last hebt van een maag die te vol zit. De reden is eenvoudig: veel voedingsmiddelen bevatten tryptofaan, die in het lichaam worden omgezet in melatonine. Je kunt meer lezen in het artikel: “8 slaapbevorderende voedingsmiddelen voor een betere slaap”.
  • Een verzwaarde deken: Verzwaarde dekens met hun zwaarte geven ons het gevoel dat we worden omarmd. Dit triggert de productie van serotonine en dopamine. Hierdoor kunnen we beter in slaap vallen. Onze gids: “De beste verzwaarde dekens in vergelijking” neemt de meest populaire gezichtsdekens onder de loep.

Zelfs ernstige slaapproblemen kunnen worden overwonnen met de bovenstaande tips, trucs en methoden. Voor slapeloosheid geldt in principe het volgende: Alles wat kan helpen, moet je proberen.

Wat helpt tegen ernstige slaapstoornissen?

Hoewel de bovengenoemde remedies ook kunnen helpen bij een echte slapeloosheid, helaas vaak sterke medicijnen en slaappillen kan worden gebruikt. Bekende actieve ingrediënten zijn:

  • Benzodiazepinen of benzodiazepine-achtige stoffen
  • Antihistaminica
  • Antipsychotica
  • Antidepressiva

Hoewel kunstmatige melatonine ook wordt gebruikt, moet de dosering meer dan drie milligram per dosis zijn en direct voor het slapengaan worden gebruikt. Over-the-counter melatonine is meestal te laag gedoseerd en komt niet over een placebo-effect buiten.

Cognitieve gedragstherapie kan ook helpen. Daarbij probeert de betrokkene samen met een Psycholoog of psycholoog of een vertrouwensarts om de denkpatronen van de zieke te veranderen.

Wat zijn de gevolgen van slaapstoornissen?

Aanhoudend slecht slapen kan ernstige lichamelijke en psychische gevolgen hebben. Symptomen op korte termijn zijn onder meer:

  • ernstige slaperigheid overdag
  • Moeite met concentreren
  • Petulance
  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Verzwakking van het immuunsysteem

Degenen die permanent lijden aan slaapproblemen riskeren ernstige ziekten, zoals:

  • Hart- en vaatziekten
  • Suikerziekte
  • Maag- en darmklachten
  • Dementie
  • Depressies
  • Obesitas
  • verschillende vormen van kanker (colorectale kanker, borstkanker)

Zodra de slaapstoornissen een ziekte hebben veroorzaakt, veroorzaakt de ziekte zelf opnieuw slaapproblemen, waardoor er ontstaat een vicieuze cirkel. In de meeste gevallen kan dit alleen worden doorbroken met de juiste medicatie voor de betreffende ziekte. Daarom is het vooral belangrijk om het risico op ziekte als gevolg van te weinig slaap te minimaliseren.

Slaapproblemen door stress

Stress is de meest voorkomende oorzaak van slaapstoornissen in Duitsland. De meeste patiënten nemen de professionele stress mee naar bed of lijden aan privéstress die hen ’s nachts wakker houdt. De hierboven beschreven tips voor ontspanning kunnen helpen tegen slaapproblemen veroorzaakt door stress. Ons artikel “Stressreductie: waarom het zo belangrijk is voor een gezonde slaap” gaat dieper in op het probleem van stress en somt tal van methoden en tips op die u kunt gebruiken om stress te verminderen.

Een slaapdagboek is bijzonder effectief gebleken voor stressgerelateerde slaapproblemen. Daar kunnen gedachten, angsten en zorgen schriftelijk worden vastgelegd. Dit zal opnieuw betrekking hebben op de Triggers van stress aangepakt, die je hoofd leegmaakt voor later. Een slaapdagboek helpt ook om je gedachten van de vorige dag of de vorige week onder controle te houden.

Slaapstoornissen tijdens de menopauze

Tijdens de menopauze ervaren veel vrouwen vaak slaapproblemen. De reden hiervoor is de verandering in hormoonspiegels. Oestrogeen, progesteron en melatonine nemen (permanent) af. Het zijn echter juist deze hormonen die betrokken zijn bij een goede nachtrust bij vrouwen. Daarnaast zijn er plotselinge opvliegers, die ook ’s nachts kunnen optreden.

Naast tal van hormoonpreparaten en andere actieve ingrediënten die vrouwen kunnen nemen, helpen de hierboven beschreven tips en gedragingen ook tijdens de menopauze. Een gezond dieet, regelmatige bedtijden en lichaamsbeweging kan nachtelijk zweten voorkomen. Je kunt hier meer over lezen in ons artikel: “Menopauze: Hoe je slaap verandert tijdens de menopauze”.

Syndroom van ploegenwerkers

Ongeveer 90 procent van alle ploegarbeiders lijdt minstens één keer in de loop van hun werkzame leven aan slaapstoornissen. Het leed komt zo vaak voor in deze beroepsgroepdat ze er zelfs hun eigen term voor hebben bedacht: het ploegenarbeiderssyndroom. Dit syndroom wordt gekenmerkt door slaapproblemen als gevolg van een verschuiving in het circadiane ritme.

Er zijn tal van hulpmiddelen en methoden om de ziekte te voorkomen of de symptomen ervan te verlichten. Deze omvatten bijvoorbeeld een Verschuiving van diensten alleen met de klok mee of een speciale lichttherapie om de afgifte van melatonine te voorkomen. Meer informatie over deze aandoening is te vinden in ons artikel over het syndroom van ploegarbeiders.

Slaapstoornissen tijdens de zwangerschap

Vooral tegen het einde van de zwangerschap komen slaapstoornissen relatief vaak voor. De grootte en het gewicht van het kind veroorzaken de vrouw in verschillende opzichten problemen. Aan de ene kant de Organen ernstig samengedrukt, die zich in de verschillende slaapposities bevindtDit kan leiden tot pijn. Aan de andere kant veroorzaakt het gewicht van het kind rugpijn. Bovendien zijn er pijnlijke waterretenties.

Er zijn dus genoeg redenen waarom de slaap tijdens de zwangerschap verstoord kan raken. Ons artikel “Slaapstoornissen tijdens de zwangerschap: oorzaken en hulp” noemt andere redenen voor slaapproblemen en geeft veel nuttige hulpmiddelen voor aanstaande moeders. Daarnaast benoemen we de beste slaaphouding tijdens de zwangerschap voor een goede nachtrust en geeft onze gids je de beste zwangerschapskussens in vergelijking.

Slaapstoornissen op oudere leeftijd

Ouderen – vooral vanaf 60 jaar – hebben heel vaak last van slaapstoornissen. Dit komt door de lagere melatonineproductie van het lichaam. Hoe ouder we worden, hoe minder melatonine ons lichaam aanmaakt en dit leidt tot, soms aanzienlijke, moeite om in slaap te vallen.

Bovenstaande tips en hulpmiddelen voor een gezondere slaap kunnen dan helpen. Ons artikel “Slaapproblemen: 3 tips voor 60-plussers” geeft ook waardevolle tips voor een rustgevende slaap boven de 60.

Slaapstoornissen bij kinderen

Bij kinderen komen slaapstoornissen door lichamelijke oorzaken nauwelijks voor. In de overgrote meerderheid van de gevallen lijden kinderen aan emotionele nood onder moeite in slaap vallen. Talrijke studies hebben aangetoond dat stress al op de basisschool slaapproblemen bij kinderen kan veroorzaken.

Ouders kunnen deze slaapproblemen tegengaan door met het kind om te gaan en met ernst en interesse op de problemen van het kind te reageren. In de meeste gevallen is een intensief debat met de zorgen en angsten van het kind om de slaapproblemen op te lossen. Als de slaapstoornissen ondanks alles aanhouden, moet een kinderarts worden geraadpleegd.

Wil je meer weten over slaap? Volg ons dan op Instagram, Facebook en Pinterest of wissel ideeën uit met andere lezers in ons forum.

U zult ook geïnteresseerd zijn in:

Bronnen:

Federaal ministerie van Onderwijs en Onderzoek: Slaapstoornissen op oudere leeftijd – Waarom de ziekte wordt onderschat en wat de getroffenen kan helpen.
Duitse Vereniging voor Slaaponderzoek en Slaapgeneeskunde: Gids voor slaapstoornissen.
Women’s Health Portal: Slaapstoornissen.
Stiftung Warentest: Tien tips om weer beter te slapen.
MSD Manual: Slapeloosheid en ernstige slaperigheid gedurende de dag.

Recent Posts