Slapeloos na vakantie: 4 effectieve tips


Slaapproblemen
24 november 2022

Hoe ontspannen de vakantie ook was, veel medewerkers voelen zich al na een paar dagen op kantoor gestrest en leeggezogen. Terugkeer naar het werk wordt vaak geassocieerd met Vermoeidheid, Concentratieproblemen, Petulance En ook Slapeloosheid verbonden. In ons artikel geven we tips die het makkelijker kunnen maken om de wereld van werk te betreden en slaapstoornissen te voorkomen.

Veel mensen worstelen met het post-vakantie syndroom na een lange vakantie. Beeld: iStock

Slapeloos na de vakantie: Wat is het post-vakantiesyndroom?

Vakantie is voor ontspanning. Eigenlijk zou je weer vol energie aan het werk moeten kunnen. Maar bergen onbeantwoorde mails, dringende afspraken en nieuwe projecten laten het hersteleffect al snel uitdoven en de motivatie wegzakken in de kelder. Psychologen verwijzen naar dit lage humeur na de vakantie, de semesterpauze of een lang weekend als “Post-vakantie syndroom”. Veel voorkomende tekenen zijn onder meer Energieverlies, angst, concentratieproblemen, gevoelens van nostalgie, slapeloosheid en zelfs Depressies. Dit is echter geen echte depressie, maar een relatief kortdurend effect. In de regel verdwijnt het humeur na één tot drie dagen opnieuw. Hoe langer je echter hebt gereisd, hoe moeilijker het is om aan de slag te gaan in het dagelijkse werkleven.

Als je je echter na een tijdje nog steeds ongemotiveerd, lusteloos en ongericht voelt, moet je je liever tot een psychologisch specialist wenden. In dit geval bestaat het risico om in een echte depressie te vallen.

Om ervoor te zorgen dat het niet eens zover komt, hebben we hieronder enkele tips op een rijtje gezet, waarmee het herstel na de vakantie zo lang mogelijk duurt.

3 tips tegen post-vakantie syndroom

1. Pas je bioritme aan

Op vakantie, onze Slaap-waakritme. Een Tijdsverschil door een vlucht (jetlag) of een veranderde slaaproutine op vakantie kan onze interne klok, ook wel circadiaans ritme genoemd, snel uit balans brengen. Want vaak verschuift de bedtijd naar achteren tijdens het reizen en slapen we over het algemeen langer. Dit kan echter niet alleen leiden tot Slaapproblemen op vakantie Het maakt het ook des te moeilijker om aan het werk te gaan.

Probeer daarom je slaapgewoontes zoveel mogelijk voort te zetten op vakantie. Reeds één tot drie Dagen voordat u begint met werken, moet u uw bedtijd terug naar voren verplaatsen en wennen aan een eerdere wektijd. Zo kan je slaapritme veranderen terug naar normaal.

2. Tijd om eraan te wennen

Zodat het stressvolle dagelijkse leven je niet te snel inhaalt na de eerste paar dagen op kantoor, is het het beste om een paar dagen terug te keren voor de start van het werk. Dit geeft je de tijd om thuis te acclimatiseren en je gebruikelijke slaaproutine te hervatten voordat het werk begint. Fooi: Zet je eerste werkdag na je vakantie op de Midweek. Zo heb je geen vijf volle werkdagen voor de boeg en kun je langzaam wennen aan de werkdag.

3. Lichaamsbeweging

Sport biedt u niet alleen Gelukshormonen, het helpt je ook om meer ontspannen en diepere slaap en bochten Slapeloosheid en Vermoeidheid voor. Tegen Vermoeidheid op kantoor helpt ook bij regelmatige lichaamsbeweging en het blijven in natuurlijk licht. Vaak is een korte wandeling in de frisse lucht (bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze) of fietsen naar het werk voldoende. Op tijd naar huis gaan kan ook helpen om het vakantiegevoel langer te verlengen.

Meer informatie over slaap en sport vind je in ons artikel Welke sport helpt het beste bij slaapstoornissen?.

4. Rooster pauzes

Zorg ervoor dat je jezelf in het begin niet overdrijft. Neem de eerste paar dagen van het werk langzaam, gun jezelf een aantal kleinere pauzes en stel grote afspraken inig verspreid over de dag. Overuren en een volledige werkdag daarentegen kunnen je snel weer in stress brengen en je een gevoel van overweldigd zijn geven.

Wil je meer weten over slaap? Volg ons dan op Instagram, Facebook en Pinterest.

Misschien bent u ook geïnteresseerd in:

Recent Posts